Skip to content

Entrevistem a la Fàtima, la primera jove del programa Referents.

31/07/2017

Ara fa 20 anys la Fàtima estava nerviosa per conèixer el seu Referent. Ara ens hem trobat amb ella per mirar enrere i recordar aquests anys en que Punt de Referència l’ha vist créixer, de la mateixa manera que ella ha vist créixer l’entitat.

 

Fàtima, resumidament quina ha estat la teva trajectòria abans d’arribar a Punt de Referència?

Vaig néixer al desert del Sàhara, un país refugiat des de fa més de 40 anys. Tinc 8 germans barons. Els 4 primers anys de la meva vida vaig estar entre Argèlia i els campaments de refugiats de Sàhara, cuidada per la meva mare i la meva tieta. A aquesta edat vaig obtenir els papers per venir i això vaig fer. Un cop aquí vaig anar a un centre de monges de la que vaig sortir a la majoria d’edat. A partir d’aquí es tractava de començar a buscar-se la vida.

Com vas viure participar a Referents ara fa 20 anys?

Jo recordo estar nerviosa. Això de fer amics no m’era fàcil. Tot i així jo sempre he estat oberta a tot i vaig pensar: per què no?  No sabia amb qui em trobaria però al conèixer el meu referent em vaig sorprendre. Resulta que era més bona persona que jo, que ja és difícil! (riem).

Al ser el primer grup de joves de Punt de Referència, has vist molts canvis en aquests 20 anys?

Si, de fet només érem 2 joves els participants, un noi marroquí i jo. És l’únic jove que vaig conèixer. I de Punt de Referència vaig conèixer l’activitat de l’entitat molts anys després de tenir el Juanjo de Referent. Pensa que deu fer 10 anys que es va fer la primera Trobada Anual, i jo ja duia 10 anys relació amb en Juanjo. En aquell moment Punt de Referència no tenia tants programes com ara, i penso que està molt bé que els joves puguin per exemple tenir pisos assistits.

Què diries del teu Referent, en Juanjo?

El Juanjo? M’encanta. És súper divertit i la seva família m’encanta tota: la Míriam, els nens, el Nil i l’Eloi… estic molt a gust amb ells. Es pot parlar de tot amb ells, i saben escoltar, estan involucrats tots en les converses… i ha estat així des del principi, segurament perquè hem tingut una bona connexió.

19274887_692453860952669_8057554370455872802_n

A més m’han ajudat en moment que ho he necessitat. En qualsevol moment puc trucar al Juanjo i em dirà: vine. Sempre continuarà sent el meu referent, o més que referent són la meva família.

I què creus que li has aportat a Juanjo?

A que aprengui a callar mentre jo parlo, (riu molt). No, és broma, penso que ens ensenyem coses mútuament però si ha après alguna cosa hauria de dir-t’ho ell. Hi ha coses de la meva terra que tots dos hem descobert, per exemple.

Amb tots aquests anys, què heu fet conjuntament que recordis amb carinyo?

Uf, moltíssimes coses. Juanjo em va dur a la primera excursió nocturna. Un any em va dir que anés de campaments on ell estava amb nens. Tinc molt bon record d’això, em va encantar. També recordo la primera vegada que vaig anar a casa seva, en guardo molt bon record. Recordo petites coses que probablement tothom ha fet en algun moment de la seva vida.

Com estàs actualment?

Molt bé. No canviaria res. Si tornés a néixer al Sàhara tornaria a venir cap aquí. He pogut fer tot el que volia fer i de la manera que he triat. En la meva adolescència vaig anar dues vegades de visita al meu país i van ser els moments més durs de la meva vida. Ja no tinc res a veure amb el seu món, les seves relacions familiars, les seves normes, el tracte de l’home cap a la dona, la religió, etc… Penso que tingut sort de conèixer el Juanjo o de tenir bons amics com la Lali, que sempre m’han animat a seguir el camí que més em convenç.

Què diries als joves que ara entren a Punt?

Crec que els referents són importants per a tothom. Tenir algú a qui puguis trucar i compartir les il·lusions, les angoixes,  i tot a la vida.  Penso que tothom necessita tenir una petita família.
Per altra banda crec que tothom s’ha de donar oportunitats, i lluitar pel que vol. Que no perdin la il·lusió i que es rodegin de gent positiva.

Anuncis
No comments yet

Deixa un comentari

