Skip to content

Els primers fruits de MentorHabilitats

28/07/2017

Després d’uns mesos de la posada en marxa de MentorHabilitats, ens hem trobat amb la Conxa, en Pere i en Víctor, 3 voluntaris que han estat mentors d’aquest projecte pioner, un programa de mentoria laboral que compta amb la col·laboració de les entitats Punt de Referència, Fundació Marianao, Fundesplai,  i  Fundació Èxit.
Hem recollit les seves opinions en aquesta entrevista grupal:

__________________________________________________________________

20170727_171311.jpg

Com arribeu a MentorHabilitats?

V: En el meu cas és el primer voluntariat que faig, i com que qui em va contactar era la persona tècnica d’aquest programa en concret, ja no em vaig mirar els altres programes.

C: L’email que vam rebre a la meva entitat ja deia que es necessitaven voluntaris per aquest programa. Després, a la  primera trobada, l’Alba (tècnica de MentorHabilitats) ens va explicar exactament de què tractava el projecte i com estava organitzat. Personalment em vaig animar perquè m’atreia el fet d’estar a prop dels joves i poder ajudar-los.

P: En el meu cas em van informar i derivar des de la Fundació Èxit.

El projecte comença amb la formació dels que heu estat mentors. Quin aspecte d’aquesta formació us va ser més útil?

C: Per una banda va servir per trobar-nos per primera vegada tot l’equip de mentors.
Pel que fa a la formació va servir molt per sortir del teu món i prendre consciència de la realitat d’aquests joves i de les seves dificultats per trobar feina. Va ser una formació molt ben estructurada i pensada, fet que em va donar molta confiança.

V: La formació estava pensada sobretot per treballar amb dinàmiques.
Personalment també em va servir per entendre millor els objectius del projecte i per saber què s’esperava d’aquestes relacions de mentoria i del voluntariat, així com els límits que els mentors hem de tenir en compte un cop haguem conegut el/la jove.  Un exemple que poso és que, per desconeixement, no se m’havia passat pel cap que no podria fer un cafè amb el /la jove que se m’hagués assignat. Després de fer la formació vaig entendre que els límits tenen un sentit i que aquest no era el meu rol.

R: En el meu cas vaig fer la formació a Fundació Èxit, però les dinàmiques deurien ser molt similars. Em va donar molta seguretat el fet d’estar treballant conceptes conjuntament amb els altres mentors.

Un cop us convertiu en Mentors formats, arriba l’esperada trobada amb els joves. Com va ser?

Tots: Va ser conjunta.

C: El primer dia va estar molt bé. Hi érem els voluntaris i els joves, i les tècniques ens havien preparat un joc de pistes en el que ens havíem d’anar preguntant fins a descobrir qui era el jove amb qui tindríem una relació de mentoria els propers mesos. Va estar molt bé trencar el gel així, em va agradar molt.

V: Al trobar-nos el primer dia tots va anar molt bé per aprofitar i parlar mitja hora amb aquest jove, donar-te el telèfon i posar-te cara.

Quin grup de joves participen del projecte o heu conegut?

P: Jo tinc la sensació que és un món molt heterogeni, com cada persona ve d’un món molt diferent. Ens hem trobat amb joves que la seva prioritat era inserir-se laboralment, però també amb d’altres que venien amb objectius ben diferents.

C: Estic d’acord. A nivell general he trobat que els falta confiança en ells mateixos. Tot i així, conèixer i descobrir el jovent és com pelar una ceba: mica en mica vas aprofundint, capa per capa, i finalment veus perquè aquesta persona té certes fortaleses i certes mancances. Crec que la nostra feina era identificar aquests valors i veure fins a on els podíem acompanyar. En el cas del jove que se’m va assignar clarament tenia una necessitat de trobar feina, i a nivell de competències, calia treballar l’autoestima.

V: Jo he acompanyat a dos joves, i molt diferents un de l’altre. Un dels dos és un noi que ha arribat al país fa pocs mesos i busca principalment una busca acompanyament en el procés de coneixement de l’entorn laboral. L’altre noi és espanyol i l’objectiu que ens hem marcat ha estat animar-lo per trobar feina.

Les activitats grupals quin rol han jugat pels joves?

P: El fet de treballar grupalment té avantatges però també penso que no permet distingir entre les diferents situacions dels nois.

V: Per altra banda, a les sessions grupals hem fet activitats conjuntes molt satisfactòries, com la campanya de donació de Sang que havíem preparat tots junts i que va ser un èxit.

I a part de les trobades grupals, també teniu els moments de relació jove-mentor/a

V: Tots junts ens trobem cada dues setmanes i treballem conjuntament, mentre que la setmana que no ens trobem tots junts és quan quedes a soles amb el/la jove.

C: Si, penso que la combinació de trobar-nos grupalment i també individualment ha donat molta riquesa. Les trobades grupals han servit sobretot per treballar els temes competencials, i també perquè tant el grup de joves com els voluntaris coneguem la història tan diferent que porten cada un d’ells a l’esquena. I en canvi la relació un a un ha servit per entrar més en les necessitats de cada jove i centrar-se en el seu cas concret.

En aquests mesos heu notat canvis en els nois?

V: Un dels nois que he seguit si que està més actiu i amb més ganes de fer coses que no pas quan ens vam conèixer. En aquest temps ha canviat de pis i ha fet un nou cercle d’amistats.

C: En el cas del jove que he acompanyat si que hem aconseguit fer-li veure que és més bo comunicant del que es pensava. Un cop superada aquest episodi, estem treballant perquè posi en valor les coses que ha anat fent i vivint, ja que durant un temps se li han posat massa en dubte. Els primers resultats que he vist és que ell està molt més content, té un currículum ja preparat i està enviant-lo per trobar feina. Fa il·lusió veure aquests canvis.

P: En el cas del meu jove la seva necessitat no era trobar feina de manera imminent, sinó més aviat moure’s en nous cercles i ampliar la seva xarxa.

Ara que ja us trobeu a la recta final de la relació de mentoria, amb quin moment del projecte us quedeu?

V: Amb el dia que vam fer la recollida de Sang amb Banc de Sang i Texits. Havíem estat treballant amb els joves conjuntament perquè el projecte sortís i em va agradar molt fer tot el procés tal i com va anar.

C: Jo recordo amb especial carinyo el dia que cada jove havia portat una fotografia seva que expliqués alguna cosa sobre ells. Allà ells van descobrir-se moltes coses i va ser un moment molt potent.

Què destaqueu com a més positiu del projecte?

C i V: Les activitats i les dinàmiques, i el fet que el curs contempli tant moments grupals com individuals.

P: Penso que hem tingut molt recolzament de les tècniques. Per a qualsevol cosa que sorgís sempre hi havia una persona disposada a ajudar.

V: Si, en tot moment hi ha hagut molta informació, i s’agraeix molt, igual que l’entusiasme que hi ha dipositat en el projecte.

Fantàstic! I com us agradaria que fos una segona edició de MentoHabilitats?

C: M’agradaria molt pensar que més joves haguessin pogut aprofitar aquesta oportunitat i els bons resultats que dóna.

V: En el meu cas em va costar uns dies veure quin rol era exactament el que havia d’agafar i què s’espera de la relació. Després de trobar-nos ja amb l’Alba i fer la reunió inicial em vaig adonar que segons el que el jovent necessités, la implicació seria una o una altra.

P: En el fons som dels primers grup de MentorHabilitats, i que crec que al mateix moment que s’està acompanyant als joves, s’està provant la millor manera perquè el sistema plantejat funcioni.

Recomanaríeu aquesta experiència a persones que vulguin fer voluntariat?
C: Si, crec que és un projecte molt maco, i val la pena cuidar-lo mentre les persones hi creuen.
Que no es perdin aquest bon fer i les ganes d’acomapanyar

Anuncis
No comments yet

Deixa un comentari

