Skip to content

Abans de poder reaccionar em va estampar un parell de petons …

19/09/2016

img_4070

9 mesos després d’haver començat com a voluntària al projecte Referents, preguntem a la Carme per la seva experiència.

Què penses sobre participar d’un projecte de Mentoria?

Crec que és una experiència que cal fer perquè t’apropa a una realitat molt allunyada del nostre dia a dia: la vida i les dificultats dels joves que sense una xarxa de suport familiar lluiten per emancipar-se i construir la seva vida en un país que no és el seu d’origen. T’obliga a comprendre els obstacles que han de superar els joves que han estat tutelats o han arribat com a refugiats, com ara els permisos de residència, l’accés al mercat de treball, l’habitatge, la manca d’una xarxa de relacions socials, etc.

Faig memòria de la meva infantesa i joventut, i apareixen persones que han estat al meu costat acompanyant-me. Ara em sembla molt natural assumir jo aquest paper.

Com vas arribar a conèixer Punt de Referència?

A través de persones vinculades a la Coordinadora de Mentoria Social, que em van parlar de les iniciatives per abordar el risc d’exclusió social dels joves a Barcelona. Vaig conèixer el programa Referents i vaig sol·licitar informació. Després d’una entrevista amb l’Associació estava ben decidida a participar-hi com a referent d’un jove.

Què destacaries de la teva experiència?

He tingut la sort de conèixer en José i a través de la seva història personal saber què significa avui la violència a Centroamèrica. Admiro la capacitat d’en Jose de superar el dolor per la pèrdua de les persones més estimades i la tenacitat per aconseguir els somnis. Ajudar-lo a descobrir indrets de la ciutat i recursos culturals a l’abast de tothom ha estat molt engrescador i ens ha permès compartir estones divertides.

M’ha emocionat poder estar al seu costat en moments de crisi i dolor. Saber que hi algú que t’escolta i amb qui pots compartir emocions ajuda a recuperar la tranquil·litat interior.

Aconsellaries a algú participar d’un projecte de mentoria? Per què?

Sense cap mena de dubte. Ho faig habitualment entre la meva xarxa d’amistats i relacions professionals.

Perquè és una experiència molt gratificant de generositat i alhora et permet descobrir (i abandonar) molts prejudicis derivats del teu sistema de creences.

T’has trobat amb dificultats? Quines? Alguna sorpresa?

La reserva inicial entre dos persones que no és coneixen i que no saben com encetar conversa. Això va durar 5” perquè la curiositat per conèixer l’altre fa que les preguntes brollin amb naturalitat. Després hem descobert que malgrat compartir idioma (castellà), hi ha moltes diferències culturals i socials entre les nostres societats. Això penso que ha estat un aprenentatge molt útil per ambdós.

Sorpresa? … Sí! Jo anava preparada per estrènyer-li la mà quan ens trobéssim i abans de poder reaccionar en José em va estampar un parell de petons com a salutació. Bravo!!!

Voldries explicar-nos alguna anècdota?

L’afició d’en Jose pel cinema, en especial cinema social francès …. i per películes mudes de Hitchcock !!! que jo he descobert gràcies a ell.

No comments yet

Deixa un comentari

